عیب اصلی شیرهای خودکار راندمان نسبتاً کم آنها در مقایسه با سایر انواع کنترل کننده های مبرد می باشد.

با توجه به اینکه شیر انبساط خودکار اجازه می دهد در زمان بارهای سنگین تنها قسمت کوچکی از اواپراتور با مایع پر شود، ظرفیت و راندمان سیستم تبرید به دلیل ثابت بودن فشار شیر، محدود می شود و نمی توان به ظرفیت و راندمان های بالاتری دست یافت.

 همچنین به دلیل اینکه فشار اواپراتور در طول کار کمپرسور ثابت می ماند بایستی شیر را برای کمترین درجه حرارت لازم اواپراتور تنظیم نمود. این امر موجب کاهش ظرفیت و راندمان کمپرسور خواهد شد زیرا در اوایل سیکل کاری سیستم، اواپراتور پر و دمای مکش بالاتر است و کمپرسور نمی تواند بلافاصله اواپراتور را تخلیه نماید و سریعاً دما را کاهش دهد. عیب دیگر شیرهای خودکار که به ثابت بودن فشار آن مربوط می شود این است که نمی توان آن را همراه با کنترل کننده فشار کم به کار برد زیرا کار اصلی کنترل کننده فشار کم به تغییرات فشار اواپراتور در طول سیکل بستگی دارد، چیزی که به هنگام استفاده از شیر انبساط خودکار عملاً نمی تواند وجود داشته باشد.


راندمان شیرهای انبساط خودکار در شرایط بارهای زیاد، کم می باشد و به همین دلیل صرفاً در تجهیزات کوچک نظیر یخچال ها و فریزرهای خانگی و یخچال های کوچک بستنی که بارهای نسبتاً ثابتی دارند به کار می روند.ولی حتی در این موارد نیز به علت مؤثر بودن و ارزان بودن سایر انواع کنترل کننده های جریان مبرد، به ندرت از شیرهای انبساط خودکار استفاده می کنند.