فرآیند جایگزینی مبرد های جدید به جای مبردهای از رده خارج اقدامات خاصی را می طلبد.

در این فرآیند باید سازگاری قطعات سیکل تبرید با مبرد جدید، سازگاری روغن و خواص مبرد جدید را درنظر گرفت

اغلب مبردهای جدید با روغن های آلکیل بنزن و معدنی سازگاری ندارند و باید روغن سیستم تعویض شود. میزان روغن باقیمانده در سیستم باید کمتر از 5 درصد باشد زیرا اختلاط روغن معدنی و مصنوعی نتیجه ی خوبی ندارد و باعث لخته شدن روغن خواهد شد.

بحث بعدی تعویض بعضی از قطعات سیستم است . مثلا در مورد جایگزینی R-134a به جای  R-12 باید مقداری به طول کندانسر افزود و طول لوله مویی را نیز اصلاح کرد.

اما مواردی وجود دارد که جایگزینی مبرد اصلا به صرفه نیست و باید سیستم کلا تغییر هویت دهد.

مثلا مبرد 410 با مبرد 22 قابل جایگزینی نیستند زیرا فشار سیستم 410 حدود 60 درصد بیشتر از 22 است لذا باید تمامی قطعات سیستم از جمله کمپرسور تعویض شوند.

 

اقدامات کلی که باید در هنگام جایگزنی انجام داد به فرض اینکه دو مبرد خواص ترمودینامیکی یکسانی دارند و نیازی به تعویض یا اصلاح قطعات سیکل نداشته باشیم به شرح زیر است:

مبرد قدیمی و مضر محیط زیست را ریکاوری کنید.

روغن معدنی را از کمپرسور تخلیه کنید

روغن پلی استر را به میزان نیاز شارژ کنید

فیلتر درایر را تعویض کنید

سیستم را با مبرد قدیمی که در مراحل قبل ریکاور کرده اید شارژ کنید و بگذارید حداقل 24 ساعت و نهایتا 2 هفته کار کند.

مبرد را ریکاوری کنید

روغن پلی استر را تخلیه کنید و با ابزار سنجش میزان روغن معدنی باقیمانده را چک کنید باید کمتر از 5 درصد باشد در غیر این صورت عملیات را مجددا تکرار کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

فرایند شارژ با مبرد جدید را انجام دهید.