آب ، دی اکسید کربن ، نیتروژن از جمله مبردهای معدنی هستند که به وفور در طبیعت یافت می شوند و به عنوان مبرد در موارد خاصی کاربرد دارند.

                                           

معمولا مبردها در فشار اتمسفر به صورت گاز موجود هستند یعنی دمای جوش آنها در فشار اتمسفر منفی است . اما در مورد آب اینطور نیست . استفاده از آب به عنوان مبرد ،عمدتا در چیلرهای جذبی انجام می گیرد. آب هیچگونه ضرری برای لایه ازن و محیط زیست ندارد ،به وفور در طبیعت یافت می شود ، نشتی آن به خارج از سیستم خطری برای سلامت انسان ندارد . با این حال چون فشار خلا در سیستم های جذبی تقریبا نزدیک به صفر است نگهداری از این خلا کار مشکلی می باشد.

شرکت پاناسونیک به تازگی یخچال های تجاری ارائه کرده است که مبردشان کربن دی اکسید است .این کندانسینگ یونیت ها با کمپرسور اینورتر دومرحله ای کار می کنند.کربن دی اکسید به لحاظ محیط زیستی مبرد ایده الی است . ضریب ODP  آن صفر و ضریب  GWP  مساوی1 دارد.

       

 

آمونیاک

𝑁𝐻3 از سالیان دور تا اکنون جایگاه خود را در صنعت تبرید حفظ نموده و استفاده از آن در تناژ های بالا رواج بسیار دارد. از ترکیب نیتروژن و هیدروژن بوجود می آید.  ضرری برای لایه ازن ندارد و جو را گرم نمی کند.

نشت یابی آن به علت بوی تند بسیار اسان است و خواص ترمودینامیکی عالی مثل گرمای نهان تبخیر بالا دارد.

اثر تخریبی بر روی مس و برنز دارد و باید در سیستم های آمونیاکی از لوله های فولادی استفاده کرد.