-قسمت دوم بررسی علل سوختن کمپرسور برودتی

 

روشن و خاموش شدن مکرر کمپرسور در مدت زمان کوتاه

گاهی به دلیل معیوب بودن سیستم برقی منزل، رله استارت ،اورلود ،ترموستات و... کمپرسور در مدت زمان چند دقیقه مکررا استارت می خورد . جریان استارت کمپرسور ها چیزی در حدود 3 برابر جریان نامی انهاست و این جریان در شرایطی است که فشار سیستم در زمان خاموشی متعادل باشد . اگر زمان خاموشی کمپرسور آنقدر نباشد که فشار متعادل شود جریان راه اندازی بالا و بالاتر می رود و جایی می رسد که تنها صدای وزه ای از کمپرسور به گوش می رسد و روتور نمیچرخد در این حالت کمپرسور شدیدا در حال آمپر کشیدن است و اورلود عمل خواهد کرد . تکرار این رویه قطعا باعث سوختن کمپرسور می شود.

 

مطالعه ی ادامه ی مطلب

ترموستات های دیجیتالی به صورتی ساخته می شوند که قبل از هر راه اندازی باید مدت زمانی در حدود 3 الی 5 دقیقه بگذرد. این قابلیت از آسیب های احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

سوختن شدید سیم پیچ کمپرسور و اسیب های دیپری نظیر شکستن سوپاپ ها

 

7-مبرد آلوده : شارژ دوباره مبردی که اسیدی است یا ترکیبات مضر نظیر دود حاصل از سوختن سیم پیچ کمپرسور وارد آن شدن است  ،نتایج خوبی دربر ندارد و حداقل باعث خوردگی سیم پیچ کمپرسور جدید می شود. اگر نمی توان سیستم را پمپ دان کرد و مبرد را در کندانسر جمع نمود ،بهتر است از مبرد جدید استفاده شود.

8-برگشت مایع مبرد در سیستم های تبرید خانگی معمولا بخاطر عدم تبادل حرارت مایع مبرد در اواپراتور (در اثر برفک زدن یا معیوب شدن فن اواپراتور) و برگشت قسمتی از مایع اشباع به کمپرسور صورت می گیرد. مایع قابل تراکم نیست و باعث شکستن قطعات مکانیکی نظیر سوپاپ ها و شاتون می شود.

مهاجرت مایع مبرد به کارتر کمپرسور در زمان خاموشی سیستم و روش های جلوگیری از آن مبحث مفصل دیگری است که مورد بحث ما نیست اما این پدیده نیز باعث آسیب شدید به کمپرسور خواهد شد.

9-اگر کمپرسوری روشن نمی شود عیب یابی سایر قسمت هایی که در راه اندازی کمپرسور دخیل هستند بسیار مهم است. چک کردن خازن استارت کمپرسور ، رله استارت اعم از رله جریان ،پتانسیل و PTC ، ترموستات ، اورلود ، کنترل ولتاژ شبکه و... مهم هستند پیش از هرگونه قضاوت در مورد معیوب بودن کمپرسور موارد بالا را چک کنید. تلورانس 10 درصدی برای ولتاژ شبکه یا ظرفیت خازن قابل قبول است.

اورلود کمپرسور یخچال

10-نوسانات برق شبکه : استفاده از محافظ یخچال یا ترموستات دیجیتال دارای تایمر تاخیری برای جلوگیری از تاثیر نوسانات برق شبکه بر روی کمپرسور ضروری است. در صورتی که محافظ یخچال نداشته باشید اداره برق مسولیتی برای جبران خسارت نمی پذیرد.

11-جام کردن کمپرسور : ممکن است کمپرسور سالم باشد ولی روتور آن جام کرده باشد .تکنسین ها روشهایی برای راه اندازی این کمپرسورها به کار می برند و لی معمولا در 25 درصد مواقع کمپرسور باید تعویض شود.