شیر انبساط خودکار
این شیر تشکیل شده است از سوزن و نشیمنگاه ، دیافراگم فشار و فنر که می توان به وسیله پیچ تنظیمی فشار آن را کنترل نمود و صافی در ورودی شیر برای جلوگیری از ورود مواد خارجی و انسداد شیر.

همانطوری که از اسم این شیرها برمی آید به صورت خودکار عمل کرده و یا با یک بار تنظیم نمودن فنر به ازای فشار موردنظر، تنظیم جریانمبرد مایع به اواپراتور به صورت اتوماتیک انجام شده و فشار در اواپراتور بدون توجه به بار آن، در حد ثابتی باقی می ماند.

 


مثلاً فرض کنید فنر طوری تنظیم شده که فشار اواپراتور 50kpa باشد با کاهش فشار اواپراتور به کمتر از 50kpa ، فشار فنر از فشار اواپراتور بیشتر شده باعث باز شدن شیر می شود. به این ترتیب مایع بیشتری به اواپراتور جریان یافته و سطح بیشتری از آن با مبرد مایع تماس می یابد. به این ترتیب به دلیل افزایش سطح جذب کننده حرارت اواپراتور، شدت تبخیر افزایش یافته و افزایش فشار اواپراتور تا برابر شدن با فشار فنر افزایش می یابد.
چنانچه فشار اواپراتور از 50kpa بیشتر شود، فشار اواپراتور بر فشار فنر غلبه می کند و شیر بسته م ی شود. به این ترتیب جریان مایع به اواپراتور کاهش و مقدار سطح مؤثر اواپراتور نیز کاهش می یابد. بدیهی است این امر شدت تبخیر را کاهش می دهد و فشار اواپراتور را تا برقراری مجدد تعادل با فشار فنر تقلیل می دهد.

در قسمت بعدی به معایب و مزایای این شیر انبساط می پردازیم.