کمپرسور قلب یک سیستم تبرید یا تهویه است و در صورتی که معیوب شود کل سیستم از کار خواهد افتاد.

تعویض کمپرسور هزینه بالایی دارد و در یونیت های قدیمی تر که ارزش نصب یک کمپرسور را ندارند به قیمت تعویض دستگاه تمام خواهد شد . از این رو دانستن اینکه چه عواملی باعث سوختن کمپرسور و یا معیوب شدن آن به لحاظ مکانیکی می شوند بسیار مهم است و باعث پیشگیری خواهد شد.

تعویض کمپرسور معیوب قبل از اینکه علت دقیق سوختن را متوجه شویم بیهوده است. در صورتی که عیب دستگاه برطرف نگردد کمپرسور جدید نیز به سرنوشت قبلی دچار خواهد شد.

1-کثیف بودن کندانسر دستگاه یکی از عوامل مهم در سوختن موتور کمپرسور است . (کندانسر همان لوله های سیاه رنگی که در قسمت پشت یخچال قرار دارند). اگر کندانسر پر از گرد و غبار و کثیفی شد یا جریان هوای مطلوبی از آن عبور نکند ، فشار در لوله ها بالا خواهد رفت و دما نیز افزایش می یابد افزایش فشار و دما چیزی نیست که کمپرسور بتواند آن را تحمل کند و قطعا باعث داغ شدن سیم پیچ ها و آمپر اضافی خواهد شد.

علاوه براین فشار اضافی در قسمت رانش کمپرسور منجر به معیوب شدن سوپاپ رانش می شود.

البته قطعات حفاظتی برای کمپرسور تعبیه شده اند که در دماهای بالا برق کمپرسور را قطع می کنند ولی ممکن است همین دمای بالا این قطعات را دچار مشکل کند و یا در دراز مدت کمپرسور درنهایت بسوزد.

کندانسر کثیف

2-گرفتگی در لوله های سیستم : گرفتگی در لوله ها ناشی از وجود مواد خارجی نظیر :رطوبت ، باقیمانده جوشکاری و ماده ی روانساز جوشکاری، اکسید مس ، گرد و غبار و لجن است.

نصب اشتباه دستگاه های اسپیلت یکی دیگر از مواردی است باعث پیچش یا تا شدن لوله می شود و جلوی جریان مبرد را می گیرد

در اینجا نیز گرفتگی باعث افزایش فشار در سیستم خواهد شد زیرا از یکسو کمپرسور دائما در حال کمپرس گاز داغ و افزایش فشار است و از سوی دیگر این فشار در محل گرفتگی به دام می افتد و مرتبا افزایش می یابد.

افزایش فشار درنهایت منجر به آمپر کشی سیم پیچی موتورکمپرسور و سوختن ان خواهد شد. در مورد دیگر فشار اضافی باعث معیوب شدن سرسیلندر و نشتی گاز از آن می شود.

3-گرفتگی در عامل انبساط (لوله مویی ،شیرانبساط)

لوله مویی قطر بسیار کمی دارد (مثلا0.031 اینچ) این قطر کم باعث خفقان مایع مبرد و تولید سرما خواهد شد ولی خطر گرفتگی این لوله بالا است که در اثر وجود جرم خارجی یا رطوبت در سیستم بوجود می آید. تکنسین غیرمتخصص ،کمپرسور یک سیستم را تعویض می کند ولی در عرض دوهفته با تماس مجدد مالک به محل مراجعه می کند تا کمپرسور جدید را که سوخته است عوض کند. مشکل می تواند از گرفتگی لوله مویی یا شیر انبساط باشد. لذا قبل از نصب کمپرسور جدید یکی از مهم ترین مراحل تعمیرات سیستم شستشوی کل سیستم با گاز نیتروژن و ماده ای حلال نظیر توزن است . البته تمامی توزن پس از شستشو باید از سیستم خارج شود.

شیرهای انبساط ساختار پیچیده ای دارند در صورتی که سوزن شیر در جای خود ثابت بشود باعث گرفتگی خواهد شد.

4-وجود رطوبت در سیستم : رطوبت در سیستم با روغن کمپرسور واکنش داده و تشکیل اسید میدهد ،این اسید باعث خورده شدن عایق سیم پیچ کمپرسور و دیگر قست های فلزی خواهد شد ،ضمن اینکه روغن خاصیت روانکاری خود را از دست می دهد و اصطکاک بین قطعات و درنتیجه دمای کمپرسور افزایش می یابد اصطکاک همچنین باعث جام شدن کمپرسور نیز خواهد شد.

رطوبت در قسمت لوله مویی یخ می زند و لوله دچار گرفتگی می شود.

شستشوی سیستم با ازت ، وکیوم مناسب تا منفی 29 اینچ جیوه و تعویض فیلتر درایر در هر بار تعمیرات حتما باید انجام بشود.

پدیده ی copper platting یا رسوب گذاری مس در کمپرسور یخچال

5-نشت روغن از محل نشت گاز مبرد: گاز مبرد و روغن کمپرسور قابلیت مخلوط شدن با هم و گردش در سیستم را دارند بنابراین در لوله ها بجز مبرد ،مقدار کمی روغن نیز جریان دارد،اگر در جایی از لوله ها نشتی داشته باشیم روغن نیز از آن محل به بیرون نشت می کند . در صورتی که بدون پیدا کردن محل نشتی سیستم را شارژ کنیم ،روغن همچنان از محل نشتی به بیرون درز می کند تا جایی که کمپرسور بدون روغن شود و بسوزد.

این مسئله برای سیستم هایی که با گاز R-410a  کار می کنند به دلیل بالا بودن فشار سیستم بسیار بااهمیت تر است.

یکی از راه های کشف محل نشتی مبرد بررسی اثرات روغن روی لوله ها است.

 

در قسمت بعدی به 5 عامل دیگری که باعث سوختن کمپرسور می شود می پردازیم.